Irodaforradalom Magyarországon

2017 Nov 13

Nem túlzás irodaforradalomról beszélni, hiszen néhány év leforgása alatt szinte már ott vagyunk a világ legjobbjai közt - legalábbis Kalmár Zoltán, az ingatlan.com értékesítési vezetője és Az Év Irodája verseny alapítója szerint. A megmérettetés 2010-ben startolt, először mindössze tízen indultak a névadó kategóriában, a tavalyi évben azonban már 84 nevező szerette volna megkapni Az Év Irodája címet, míg további 52 pályázó más kategóriákban nevezett (az ideire egyébként november 30-ig lehet jelentkezni, és december 1-től január 15- ig várják a szavazatokat - a szerk.)

A szakember szerint az elmúlt pár évben olyan hatalmas méretű fejlődést tapasztaltak, hogy bátran kijelenthetjük: immár idehaza is világszínvonalú munkahelyeket hoznak létre a megrendelő cégek és a megvalósításban közreműködő szakemberek. Míg eleinte a tervezők és a belsőépítészek számára volt fontos a verseny, addig manapság már a HR-esek is felfigyeltek Az Év Irodája jelentőségére - köszönhetően az előtérbe került employer branding szemléletnek.

A legjobb munkaerőért ugyanis ma már meg kell küzdeni, különösen a slágerszakmákban, így a toborzás során ma már nem elég jó fizetést kínálni, az irodának is versenyképesnek kell lennie! A fiatalabb generációk számára egyre fontosabb a munkahelyi környezet, hiszen olyan szempontok kerültek előtérbe, mint a sokszínűség, a minőség, az ergonómia, az egészség, a plusz szolgáltatások, a közösségépítés és színterei stb. Ma már az employer brandingnek fontos eszköze lett az iroda, amelyet éppen ezért neveznek be a pályázók a versenyre, hiszen „az iroda maga a munkakultúra manifesztálódása”.

Zoltán szerint a legfontosabb, hogy „működjön a tér, működjön a kommunikáció, kerüljük a túlzásokat”! Az iroda.hu nemrég készített egy felmérést, amelyben több mint 500 munkavállaló vett részt, akiknek a kétharmada igen fontosnak tartotta, hogy az iroda tömegközlekedési eszközzel könnyen megközelíthető legyen, több mint felük pedig azt is lényegesnek gondolta, hogy a közelben vásárlási és szórakozási lehetőségek legyenek. De a környezettudatos elemeknek is nagy a szerepük, hiszen a válaszadók többsége igényli a sok zöldet és a biciklis megközelíthetőséget is. A közösségi terek közül a legfontosabb egy jól felszerelt konyha és egy otthonos társalgó. Érdekes módon a dizájn helyett fontosabb a funkcionalitás, az irodabútorok közül a number one egy ergonomikus irodaszék, hiszen a sok ülést megsínyli a gerincoszlop és a derék. Emellett a technológiai háttér is magától értetődő: a válaszadók túlnyomó része elvárja, hogy a munkáltatója minden szükséges eszközzel ellássa.

Bár az elmúlt évtizedben abszolút a nagyterű irodakoncepció hódított, ennek megtapasztalhattuk az árnyoldalait is. Az együttműködés és a belső kommunikáció ugyan sokkal intenzívebbé vált, ellenben a személyes tér csökkent, a fókuszmunkára is korlátozottan van csak lehetőség. Ezért mostanában megpróbálják megteremteni az egészséges egyensúlyt az egyterű iroda és az olyan alternatív helyiségek között, ahová el lehet vonulni, ahol elmélyülten lehet dolgozni vagy nyugodtabb körülmények között lehet ötletelni, relaxálni, lazulni. „A szolgáltató központok, a marketing - és a technológiai cégek esetében jól működik az open space, ugyanakkor egy ügyvédi iroda esetében ez nem reális alternatíva” - avat be a szakember.

A vállalat versenyképessége szempontjából fontos, hogy a kollégák közötti interakció és kommunikáció intenzív legyen, ennek a folyamatnak az elemei és eszközei lehetnek egy irodában mondjuk a high-tech tárgyalók videokonferencia lehetőséggel, a sok informális meeting helyiség, vagy olyan közösségi terek, amelyek inspirálják a kollégákat az új ötletekre, de ide sorolhatjuk akár az írható falat is, ahol egy ötletet pillanatok alatt fel lehet skiccelni és meg lehet vitatni. De még egy otthonos étkezőben is nagy ötletek pattanhatnak ki a kollégák fejéből!
 
„Természetesen a versenyen szerzett tapasztalatokat előszeretettel alkalmazzuk a saját irodánkban is. Az ingatlan.com egy inspiratív nappali, és bár dolgozhatnának éppenséggel home office-ban is, hiszen a kultúra megengedi, a munkatársak szeretnek az irodában lenni, több nagycsoportos 15-20 fős tárgyaló is rendelkezésre áll, sőt a 7. emeleti Café még a külsős meetup-okat is támogatja, ahol egyszerre akár 50-60 ember is le tud ülni” - mesél személyes példájáról Zoltán. Kérdésünkre, hogy mit tartanak még fontosnak az enteriőrtervezési szempontokon túl a munkavállalóik elégedettségét illetően, kiemeli az egészséget, hiszen informatikai cégként nagyon sok időt töltenek a monitor előtt.

Rengeteg közösségi programot szerveznek a több mint 150 fős csapatnak, mint például: céges futóklub, céges foci, jóga, gerinctorna, kosárlabda vagy ping-pong meccsek. Emellett támogatják, ha valaki egyénileg szeretne sportolni, így pár éve sok más naprakész vállalathoz hasonlóan ők is bevezették az All You Can Move-SportPass-t, amit nagy örömmel használnak a munkatársak kortól és nemtől függetlenül, országszerte szinte akárhol. „Bár Az Év Irodája nem lehetünk, azért a legklasszabb munkáltató címre még gyúrhatunk!”
 
Az Év Irodája verseny nevezőit itt lehet megcsodálni: www.azevirodaja.hu